Alles wat je moet weten over employer branding

In dit blog lees je alles wat je moet weten over employer branding. Om je goed op weg te helpen, beginnen we met een uitleg over het begrip zelf. Als we de woorden ‘employer branding’ vrij naar het Nederlands vertalen, dan komen we uit op ‘werkgeversmerk’. Dat is een vertaling waar je waarschijnlijk nog niet zoveel mee kunt. De betekenis employer branding betekenis gaat namelijk veel verder dan alleen het merk. Wanneer je goed weet wat employer branding inhoudt en hoe het jouw bedrijf versterkt, kan het vele voordelen opleveren. Jill, de virtuele Personeelsadviseur, weet hier veel vanaf en helpt je graag met jouw employer branding om je te ondersteunen bij het succes van jouw bedrijf.

Wat is employer branding

Employer branding gaat dus over het merk van jouw bedrijf. Het gaat over de uitstraling van je onderneming. Employer branding gaat ook over emoties en meningen die jouw bedrijf bij anderen oproept. Let op dat je employer branding niet verwart met je visuele merkuiting, zoals bijvoorbeeld je logo. Je logo blijft natuurlijk óók belangrijk voor je uitstraling, maar daar kunnen we het misschien een andere keer over hebben.

Wat zeggen andere mensen over het begrip employer branding?

Amazon directeur Jeff Bezos: ‘Branding staat voor wat ze over je zeggen wanneer je niet in de kamer aanwezig bent’.

Een rake omschrijving. Wat anderen van je zeggen kan natuurlijk alle kanten op: neutraal, positief of negatief. Het maakt in ieder geval duidelijk dat het begrip over heel veel, zo niet over alles gaat. Over hoe je te woord wordt gestaan, hoe je wordt ontvangen, je website, je mailberichten, brieven en hoe de kwaliteit van een product of de dienst wordt ervaren, of er nazorg is en een goede service, en ga zo maar door. Wat ook duidelijk mag zijn is dat employer branding niet alleen gaat over alles maar ook over iedereen die bij je onderneming is betrokken. Je personeel dus, en ook jijzelf. Goed personeel is daarom onontbeerlijk voor het creëren van een sterk werkgeversmerk.

De voordelen van een sterk employer brand

In principe is het voordeel van een sterk employer brand natuurlijk simpel: een goede naam (een sterk werkgeversmerk) trekt nu eenmaal meer klanten én het beste personeel aan. Daarbij is het belangrijk dat je het beste personeel weet te behouden. Een goede bedrijfsreputatie speelt dus ook daar weer een belangrijke rol. Employer branding werkt daarom twee kanten op: naar binnen en naar buiten.

De voordelen van een sterk employer brand op een rij:

  • Een positieve publieke en algemene opinie over je bedrijf
  • Het aantrekkelijker zijn van je bedrijf voor potentiële werknemers
  • Werknemers blijven gemiddeld langer bij je bedrijf werken
  • Wervingstijd nieuw personeel is kort
  • Hogere kwaliteit van sollicitanten
  • Je bereikt gemakkelijker zowel latente als actieve werkzoekenden
  • Werknemers zijn meer betrokken bij je bedrijf
  • De wervingskosten zijn (op termijn) vaak lager.

Hulp bij employer branding

Hulp nodig bij jouw employer branding? Jill, de virtuele Personeelsadviseur, weet hier veel vanaf en helpt je graag met jouw employer branding om je te ondersteunen bij het succes van jouw bedrijf.

Signalen dat je iets aan je employer branding moet doen

Stel, je bedrijf draait niet zoals je zou willen. Waar ligt dat aan? Hieronder vind je de signalen die duiden dat je iets aan je uitstraling, je employer brand, moet doen:

  • Je krijgt weinig respons op door jou geplaatste vacatures
  • Je krijgt weinig respons op vacatures van een bepaalde afdeling
  • Je krijgt wel respons op vacatures, maar niet van de mensen waarvan je dat zou willen
  • Het lukt niet of niet goed volgers om te krijgen op social media
  • Je imago klopt niet met de werkelijkheid
  • Het lukt niet om de naamsbekendheid te krijgen die je zou willen hebben

Door een strategische aanpak kan je je employer brand verbeteren en naar een hoger niveau tillen. Dit kun je onder meer doen door content marketingcampagnes, videocampagnes, social media recruitment en andere tools in te zetten die je helpen om een optimale uitstraling van je bedrijf te creëren. Maar let op, in je aanpak kun je gemakkelijk aantal fouten maken. En natuurlijk wil je dat voorkomen. Daarom zetten we ze eerst eens voor je op een rij.

Fouten bij optimaliseren employer branding

Heb je een employer branding strategie gemaakt, maar het loopt niet zoals je had verwacht? Ga dan na of er een of meer van deze fouten wordt gemaakt:

  1. Slechte ervaring van kandidaten; De ervaring van kandidaten, ook wel candidate experience genoemd, gaat over elk contact dat de werkzoekende heeft met je bedrijf. Dit begint al met het lezen van de vacature. Als een sollicitant in spe je website bezoekt moet dat meteen een goede ervaring opleveren, net als het eerste telefonisch contact, het maken van een afspraak voor een sollicitatiegesprek en het gesprek zelf. Gaat dit mis, dan heb je waarschijnlijk een probleem. Slechte ervaringen van kandidaten kunnen zich als een lopend vuurtje verspreiden over social media, een goede ervaring uiteraard ook.
  2. Je werknemers niet betrekken; Het winnen van de harten van je werknemers is uiterst belangrijk. Zij kunnen en zullen op hun beurt het hart van nieuwe klanten en nieuwe werkgevers winnen. Laat je bewust door je werknemers adviseren en neem eventuele klachten altijd serieus. Het afnemen van enquêtes is zeker zinvol. Ga er bijvoorbeeld niet zomaar vanuit dat je weet wat je werknemers denken.
  3. Social media onderschatten; Tegenwoordig is het onontbeerlijk dat jouw bedrijf actief is op social media. Hier worden tenslotte meningen over je bedrijf gedeeld en die worden weer gelezen door potentiële klanten én potentiële nieuwe werknemers. Zorg dat je deel uitmaakt van de dialoog op social media.
  4. Niet doorpakken; Je bedrijf is voortdurend in ontwikkeling en vraagt om continue aandacht. Ook als het om employer branding gaat. Het is geen eenmalige inspanning! Zorg dat jouw employer brand terugkomt in álles wat je onderneemt.
  5. Onvoldoende authentiek zijn; Je missie en visie moeten authentiek zijn. Overdrijf niet, doe geen valse beloften en imiteer niet. Klanten hechten veel waarde aan een authentieke bedrijven. En besef dat je werknemers niet alleen een fijne baan met dito salaris willen. Ze voelen zich betrokken bij een bedrijf met een sterk merk en haken af wanneer je niet authentiek en onderscheidend bent in je doen en laten.
  6. Vergeten te meten; Goede employer branding vraagt om voldoende meetmomenten. Controleer, verbeter en analyseer of je gekozen strategie effectief is. Zo kan je tijdig bijsturen.

Bedrijven met een sterk werkgeversmerk

Als we kijken naar bedrijven met een sterk werkgeversmerk, een sterke employer branding dus, dan valt op dat ze in hoge mate voldoen aan de eisen die we hiervoor hebben genoemd. Elk van deze succesvolle bedrijven is sterk, in een of meerdere aspecten. Authentiek zijn ze allemaal maar ze hebben ook veel gemeen: een grote -positieve- naamsbekendheid.

Een paar voorbeelden:

Apple. Bij Apple staat perfectionisme voorop. Alleen de allerbesten kunnen bij Apple aan de slag. Ze stellen daarom hoge eisen aan hun medewerkers. Niet alleen qua kennis en talent maar ook qua toewijding aan het bedrijf. Zij stellen daar ook iets tegenover: medewerkers krijgen alle ruimte om zichzelf te ontwikkelen.

KPMG. Dit bedrijf zet eerlijkheid en humor centraal. Kwaliteit spreekt vanzelf. Eerlijkheid, maar vooral ook humor, is een aantrekkelijk gegeven voor aspirant medewerkers. Het is de mix die zorgt voor een ijzersterke employer brand.

IKEA. Dit bedrijf zet voor wat betreft de employer brand in op de medewerkers zelf. Er loopt een grote campagne waarin medewerkers in vlogs en andere media-uitingen delen waarom ze bij Ikea werken. En hoe dat is. Dit werkt ijzersterk: informatie uit de eerste hand!

Google. Net als Ikea zet Google de eigen medewerkers in om naar buiten te treden. In het geval van Google zijn het voornamelijk stagiairs die video’s delen over hun werk bij Google. Ze vertellen in die video’s hoe leuk en uitdagend, leerzaam en inspirerend het werk is. Er staan daardoor veel mensen in de rij voor een baan bij dit bedrijf.

Heineken. Dit bedrijf heeft een slimme zet gedaan door een innovatieve recruitmentcampagne te starten. Ze maakten een interactieve video waarin geïnteresseerde aspirant medewerkers konden ontdekken hoe zij succesvol konden worden bij Heineken. Zo konden ze zien en ervaren hoe het is om te werken voor dit bekende merk. Voordeel voor Heineken: ze zijn steeds in staat het béste personeel binnen te halen.

Je ziet het, elk bekend bedrijf heeft een sterke employer branding; innovatief, eerlijk, onderscheidend, authentiek en het bedrijf betrekt de eigen werknemers erbij.

Employer branding betekenis

Sterk employer brand behouden

Stel, het is je gelukt. Je hebt een sterk employer brand, bent tevreden met je klanten en vooral met je werknemers. Die zijn namelijk onmisbaar om je positie in de markt te behouden en uit te breiden.

Het behoud van je sterke employer brand betekent natuurlijk werken aan behoud van de kwaliteit van je product of dienst, maar het behoud van je werknemers is minstens zo belangrijk. Hoe doe je dat? In tijden van personeelsschaarste is dat extra lastig. Hieronder negen tips om je werknemers te binden, boeien en inspireren.

Tip 1: Goede primaire arbeidsvoorwaarden

Misschien spreekt het voor zich maar we noemen het toch nog maar even: je werknemers willen goed worden beloond voor hun betrokkenheid en inzet. Zet ook in op flexibele beloningen zoals een bonus, extra vrije dagen of afwijkende werktijden als een werknemer dat graag wil.

Tip 2: Goede secundaire arbeidsvoorwaarden

Werknemers stellen goede secundaire arbeidsvoorwaarden erg op prijs. Wees daarom flexibel en innovatief. Een 13e maand en een goede reiskostenvergoeding zijn algemeen. Denk bijvoorbeeld ook aan de mogelijkheid van betaald zorgverlof, het regelen van (tijdelijke) huisvesting, yogales en/of tijd en mogelijkheid tot sport en spel (tafeltennistafel, dartbord etc.). Wat werknemers ook goed kunnen waarderen zijn uitjes, een rustruimte op kantoor, een abonnement naar keuze, doneren aan een goed doel naar keuze of de mogelijkheid om bedrijfsmiddelen privé te gebruiken. Wees creatief en luister naar wat je werknemers nodig blij maakt.

Tip 3: Zorg voor fitte medewerkers

Als je werknemers fit zijn, voelen ze zich niet alleen beter maar presteren ze ook beter. Je personeel blijft fitter als ze regelmatig kunnen pauzeren. Beeldschermpauzes vallen hier ook onder. Als werkgever kun je ook (financieel) bijdragen aan de sportschool. Of je kunt op kantoor sportieve elementen aanbieden. Denk daarbij aan lichaam én geest.

Tip 4: Een goede thuiswerkplek

De tijd dat werknemers elke dag naar kantoor komen is voorbij. Thuis werken is, zeker na de coronapandemie, heel normaal geworden. Zorg dat je medewerkers ook thuis over een goede werkplek beschikken. Een goed bureau, muis, toetsenbord en een stoel op maat zorgen voor minder fysieke klachten zoals RSI.

Tip 5: Goed inwerken is belangrijk

Voor nieuwe werknemers is een goede inwerkperiode erg belangrijk. Juist in die eerste periode, de eerste maand, beslissen ze of ze het leuk vinden of niet en of ze zich verbonden voelen. Laat nieuwe werknemers meelopen en wees duidelijk over wat er van hen wordt verwacht. Sta open voor vragen en maak van de eerste werkdag iets bijzonders. En maak het vooral ook persoonlijks.

Tip 6: Bijscholing en omscholing

Om werknemers alert, geïnteresseerd en betrokken te houden is bijscholing en omscholing een must. Zo kan je personeel groeien, niet alleen professioneel maar ook op persoonlijk vlak. Er is op dit gebied veel verkrijgbaar, van kostbare tot gratis trainingen. Maak ook samen met je werknemer een persoonlijk ontwikkelplan. Je zult positief verrast zijn van wat het zowel jou als je werknemer zoal oplevert.

Tip 7: Focus op werkplezier

Bespreek met je werknemers waar ze plezier aan beleven. Laat je werknemers juist dat werk doen waar ze plezier aan beleven en probeer werk dat minder wordt gewaardeerd te minimaliseren. Natuurlijk kan dat niet altijd, maar proberen kan geen kwaad. Sommige werknemers hebben vooral plezier als ze veel vrijheid krijgen. Kijk of dat bij jou ook kan. Het functioneringsgesprek is altijd een geschikt moment om te onderzoeken of je medewerker nog happy is.

Tip 8: Structuur

Een goede structuur heeft vaak te maken met communicatie. Zorg voor duidelijke communicatie. Plan daarvoor zoveel mogelijk vaste momenten. Bijvoorbeeld, ‘s morgens overleg over het werk van die dag en/of terugkoppelingen vlak na de lunch. Zo creëer je meer onderlinge betrokkenheid.

Tip 9: Naar werknemers luisteren

Mensen hebben vaak goede ideeën, ook jouw werknemers. Door goed naar hen te luisteren kan je hiermee je voordeel doen én daarbij zorg je ervoor dat je werknemers zich meer gewaardeerd voelen. Het biedt ook ruimte voor feedback en het ontstaan van nieuwe werkrelaties. Door met je werknemers te praten weet je wat er leeft op de werkvloer en kun je hier slim op inspelen.

Dit lijstje van tips kan nog met een heleboel andere tips en ideeën worden aangevuld. Zo kan je je werknemer een loopbaancoach aanbieden, is het belangrijk hiërarchie zoveel mogelijk te beperken (zonder duidelijke lijnen uit het oog te verliezen), kan je de missie van het bedrijf aanscherpen en is het creëren van een goede balans tussen vast en flexibel personeel ook belangrijk.

Wat kan Jill voor je employer branding doen?

Jill, de virtuele Personeelsadviseur, is expert op het gebied van personeel en kan je helpen je employer branding naar een hoger plan te tillen. Samen met jou maakt Jill een employer branding strategie, bijvoorbeeld aan de hand van de structuur (het organogram) van je bedrijf. En samen met jou houdt ze in de gaten of alles loopt zoals dat zou moeten. Ook strategische personeelsplanning hoort daarbij.

Meld je aan als premium klant en profiteer direct van alle voordelen waaronder toegang tot een schat aan informatie en artikelen over personeel. Van arbeidsvoorwaarden tot arbeidsrecht, van handige formulier tot adviezen over lastige werknemers.