Van ondernemer naar werkgever

Als ondernemer streef je natuurlijk altijd naar het beste resultaat voor jouw bedrijf. Je speelt in op je kansen en je weet waar je risico’s zitten. Ook weet je dat jouw personeel hierin het verschil maakt. Als ondernemer en werkgever wil je dat de kansen voor jouw bedrijf zo groot mogelijk zijn. En natuurlijk wil je risico’s (zoals te hoge personeelskosten) zoveel mogelijk voorkomen. In de ideale situatie ben je niet alleen succesvol als ondernemer, maar ook als werkgever. En als kleine werkgever kan dat uitdagend zijn. Het is tenslotte jouw personeel dat voor tevreden of ontevreden klanten zorgt. Ook is het jouw personeel dat winst oplevert of (onnodig) veel geld en energie kost. Genoeg reden dus om alle zaken rondom personeel goed te regelen. Kortom, het succes van je bedrijf valt of staat voor met de kwaliteit en betrokkenheid van je personeel. En daar heb jij als werkgever (met een klein beetje hulp) veel invloed op.

In de waan van de dag is er zoveel te doen dat veel ondernemers niet stil staan bij het belang van goed personeelsbeleid. Wanneer beleid rondom personeel goed is geregeld zorg je ervoor dat het hebben van personeel vooral winst oplevert en niet onnodig veel tijd en geld kost. Regelmatig hoor ik ondernemers worstelen met gedoe rondom personeel en dat zij vooral de nadelen van personeel ervaren. Medewerkers die niet doen wat je van ze vraagt, slecht werk leveren, zich regelmatig ziekmelden, de sfeer verpesten en jouw bedrijf een slechte naam bezorgen. En het vinden van een oplossing voor dat gedoe kost tijd, geld en energie. Pijnlijk, maar waar!

Klinkt dit je bekend in de oren? In dit artikel deel ik drie tips voor personeelsbeleid waarmee jouw personeel je minder tijd en energie kost en je jouw bedrijf onnodige kosten bespaart.

Bepaal je richting en maak het duidelijk

Dagelijks ben je als ondernemer druk bezig met het leveren van producten of diensten, het vinden van klanten, oplossen van problemen en allerlei andere zaken. Daardoor vergeet je gemakkelijk om even stil te staan en je richting te bepalen. De werknemers in jouw bedrijf weten over het algemeen wel wat hun taken en verantwoordelijkheden zijn, maar hebben vaak geen idee wat jouw visie is en waar je met jouw bedrijf naartoe wilt. Door richting te bepalen en je werknemers hier duidelijk over te informeren, weten zij beter waarom je doet wat je doet en kunnen zij gemakkelijker meewerken aan de ideale toekomst van jouw bedrijf. Een hele simpele manier om richting te bepalen en je visie op de toekomst duidelijk te maken is door het te beschrijven in de personeelsgids van jouw bedrijf. Zo weten je werknemers nog beter wat je van hen verwacht en hoe zij aan het succes van jouw bedrijf kunnen bijdragen.

Kies voor de juiste, niet de eerste de beste

Het juiste personeel aannemen is cruciaal voor het succes van jouw bedrijf. Ook in tijden van krapte op de arbeidsmarkt. Steeds vaker hoor ik ondernemers dat zij niet de ideale kandidaat kunnen vinden en dat ze daarom genoegen nemen met minder. Ik begrijp de keuze, maar mijn ervaring is dat het op termijn altijd misgaat. Met als gevolg dat je onnodige stress ervaart en dat het je veel tijd, geld en energie kost. Voorkom gedoe achteraf en trek bijvoorbeeld altijd een of twee referenties na voordat je een definitieve keuze maakt. Laat je ook goed adviseren door een personeelsexpert. Bijvoorbeeld een personeelsadviseur die samen met je meekijkt en meedenkt over de kansen en risico’s van de nieuwe werknemer die je op het oog hebt.

Eerste hulp bij personeel

Zelfs als je maar 1 werknemer in dienst hebt, heb je te maken met personeelszaken. En daar komt vaak aardig wat bij kijken. En dat terwijl je het al druk genoeg hebt. Regelmatig spreek ik ondernemers die vanaf de eerste werknemer weinig tot niets hebben geregeld en geen afspraken hebben vastgelegd. Dit werkt in de hand dat werknemers vaak niet doen wat je van ze verwacht, slecht werk afleveren en jou onnodig met problemen opzadelen. Achteraf blijkt dan dat voldoende tijd en aandacht voor personeelszaken een noodzaak is. Investeren in ondersteuning bij je personeelszaken en het (laten) regelen van alles rondom jouw personeel zorgt ervoor dat jij je beter kunt focussen op ondernemen, dat je meer omzet maakt en het bespaart je onnodige kosten en onnodig gedoe.

Ook ondersteuning bij je personeelszaken? Plan een afspraak en maak vrijblijvend kennis met Jill, dé virtuele personeelsadviseur. Jill werkt op afstand, maar toch dichtbij. Je kunt rekenen op een persoonlijke adviseur die kritisch met je meedenkt, je verder helpt én je ontzorgt. Jill heeft kennis van zaken. Samen met een team van experts staat ze dagelijks voor je klaar.